Dokonalá domáca pracovňa

Môj byt | 01.08.2010

Čoraz väčším trendom v našej spoločnosti sa stáva práca z domu. Zamestnávateľom to ušetrí značnú čiastku financií, ktoré by inak minuli na zabezpečenie chodu kancelárie a zamestnanec je zasa rád, že je doma a môže tak tráviť viac času s rodinou. No na to, aby mohol odviesť maximálny pracovný výkon, potrebuje aj dokonalé pracovné prostredie.

Tri zásady
Sú tri hlavné zásady, ktoré by ste pri vytvorení domácej pracovne mali vziať do úvahy. Ide o správny výber miestnosti, vhodne zvolenú dispozíciu a kvalitný nábytok.

Domáca pracovne vôbec nemusí vyzerať stroho a chladne a už vôbec nemusíte ísť v šľapajach veľkých firiem. Pre vás nech je najdôležitejšie príjemnej pracovnej atmosféry niekde na hranici medzi súkromným a profesionálnym životom.

Dispozične by mal byť domáca kancelária vzhľadom k interiéru dobre prístupná a dostatočne priestranná. Pokiaľ je súčasťou rodinného, môže maž svoj vlastný vchod. V byte by zasa mala byť situovaná čo najbližšie toalete a vstupným dverám. V prípade, že v nej plánujete prijímať aj svojich klientov či kolegov, mali by ste ju nejakým spôsobom oddeliť od súkromného priestoru.

Kam so stolom?
K tomu, aby vaša domáca pracovňa bola čo najefektívnejšie využitá, je nutná vhodne zvolená dispozícia, najmä logické umiestnenie stolu a praktické rozmiestnenie úložných priestorov. V dobre komponovanom priestore sa totiž budete dobre cítiť a bude to mať vplyv aj na váš pracovný výkon.

Postavenie pracovného stolu by malo vychádzať s umiestnenia okien a dverí. Denné svetlo musí dopadať na pracovnú plochu stolu praváka z ľavej strany ľaváka zasa z pravej, aby nespôsobovalo tiene.

Pracovný stôl by mal byť navyše situovaný tak, aby človek sediaci za ním videl na vstupné dvere. Pokiaľ to dispozícia nedovoľuje inak, môžete stôl umiestniť k oknu, aby svetlo dopadalo čelne.

Aby ste sa so stoličkou mohli pohodlne pohybovať, budete pri stole potrebovať aspoň 85 centimetrový priestor. Keď už hovoríme o stoličke, tak k pracovnému stolu budete potrebovať kvalitnú ergonomickú stoličku, ktorá musí byť oporu pre chrbát, krk aj ramená. Musí byť nastaviteľná tak, aby umožňovala vzpriamené sedenie. Tiež by ste mali mať lakte ohnuté v 90 stupňovom uhle, chodidlá pevne na zemi a telo obrátené k obrazovke počítača.

Úložné priestory
Základom sú zásuvky v pracovnom stole alebo pri stole, keďže zásuvky môžu byť aj mobilné. Vnútrajšok zásuviek môžete prehradiť priečkami, čo vám pomôže lepšie si zorganizovať a uložiť veci. Na ukladanie kníh alebo rôznych dokumentov sa najlepšie hodia skrine s nastaviteľnými policami.

Prípojky
Bez elektrických prípojok sa ani v domácej kancelárií nezaobídete, veď potrebujete elektrinu do počítača, tlačiarne, faxu, na rôzne nabíjačky, lampu... Najlepšie je v tomto prípade využiť takzvaný cable management. Ide o integrovaný súbor pre vstupy do elektrickej siete a vstupy pre dátové konektory. Inštaluje sa priamo do pracovnej dosky ako výklopné alebo výsuvné zariadenie.

Osvetlenie
Na to naozaj nesmiete zabudnúť, lebo je to jedna z najdôležitejších súčastí domácej pracovne. Základom je centrálne osvetlenie a stolná lampa. Dizajn týchto svietidiel by v každom prípade mal umožniť použitie energeticky úsporných svetelných zdrojov.

Autor: Lena

Focus Media

Video

Diskusia